menopauza

Wszystko co powinnaś wiedzieć o menopauzie

Menopauza, inaczej nazywana przekwitaniem, to czas, gdy organizm kobiety przechodzi w stan bezpłodności, a cykl miesiączkowy ustaje. U każdej kobiety wystąpienie klimakterium zależy od różnych czynników, takich jak wiek pierwszej miesiączki, przebyte choroby, uwarunkowania genetyczne czy długość cyklu. Zanim miesiączka całkowicie ustanie mówimy o okresie okołomenopauzalnym. W organizmie dochodzi do zaburzenia pracy gospodarki hormonalnej, jednak jest to całkowicie normalny proces, a zmian, które mu towarzyszą nie należy się obawiać.

Objawy menopauzy

Najbardziej charakterystycznym symptomem menopauzy są uderzenia gorąca związane ze zmniejszoną produkcją estrogenów, która zaburza termoregulację ciała wywołując gwałtowne zmiany temperatury. Uderzenia gorąca osłabiają organizm, wzmagają potliwość oraz mogą spowodować zasłabnięcie. Menopauzie towarzyszą także problemy ze snem, bowiem w nocy często dochodzi do zalewania się potem. Pozostałe objawy menopauzy, które kobieta odczuwa to zimne dreszcze, nagłe zaczerwienienie twarzy, nerwowość, bezsenność, osłabienie, zawroty głowy czy przygnębienie. W okresie przekwitania może obniżyć się libido, w związku z przechodzeniem w stan bezpłodności. Poza tym, menopauza może powodować przybieranie na wadze lub nietrzymanie moczu. Klimakterium to dla kobiet trudny czas, a zmiany, które mu towarzyszą bywają bardzo uciążliwe. Jednak warto wiedzieć, że to naturalny proces, który minie i można sobie z nim poradzić.

Łagodzenie objawów menopauzy

Chcąc zmniejszyć dyskomfort spowodowany uderzeniami gorąca i nocnymi potami, powinno się unikać czynników, które mogą je nasilać, np. pikantnych potraw, alkoholu czy kofeiny. Na nadpotliwość w nocy pomoże utrzymywanie niskiej temperatury w sypialni i spanie w lekkiej piżamie. Problemy ze snem likwiduje ustalenie stałej pory zasypiania i budzenia się oraz maksymalne wyciszenie przed położeniem się spać. Wahania nastroju wymagają stosowania ćwiczeń oddechowych odprężających ciało i umysł, a także redukcji stresu. W przypadku spadku libido, któremu może towarzyszyć suchość pochwy zalecane jest stosowanie delikatnych, niepodrażniających środków nawilżających. Nie należy rezygnować z aktywności seksualnej, ponieważ poprawia ukrwienie pochwy. Z problemem przybierania na wadze poradzi sobie zmiana diety, rezygnacja z używek i suplementacja wapnia oraz witaminy D, oczywiście pod okiem specjalisty. Na nietrzymanie moczu zaleca się ćwiczenia mięśni Kegla wzmacniające mięśnie dna miednicy. Regularne ćwiczenia, pozytywne nastawienie, zmiana stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny, pomogą przetrwać ten trudny czas.

Ile trwa menopauza?

Światowa Organizacja Zdrowia oszacowała, że okres okołomenopauzalny trwa od 2 do 8 lat. U każdej kobiety menopauza przebiega inaczej, a czas jej trwania bardzo się różni. Nie zmienia to faktu, że przekwitanie istotnie wpływa na jakość życia kobiety, zmienia je zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Średni wiek, kiedy można spodziewać się początków menopauzy to 45 – 55 lat. Okres ten nie jest łatwy, ale można się do niego przygotować zmniejszając jego uciążliwość.

Aktualizacje newslettera

Wprowadź swój adres e-mail poniżej, aby zapisać się do naszego newslettera

Dodaj komentarz